גדעון סער, הלוח החכם וצמצום הנייר בעולם

שר החינוך גדעון סער החליט להשקיע ממיטב זמנו וממיטב כספי ההשקעות של משרד החינוך כדי להביא לשדרוג המערך המיחשובי בכיתות הלימוד בישראל וזאת באמצעות מספר אלמנטים. הראשון, שדרוג והוספת מחשבים פר תלמיד בבתי הספר, ושנית הכנסת כיתות חכמות ולומדות המייתרות את המחברות ואת שיטות הלימוד הקונבנציונאליות שנלמדו עד כה.

זהו מאמץ כביר הכרוך במשאבים חומריים רבים וגם להירתמות של המורים וכלל המערכת לצורך יישומו. השנוי והשדרוג חל במספר מצומצם של בתי ספר ומתפרש על פני מספר שנים. עצם התהליך המתחיל כיום בבתי הספר הינו סמן ימני לתהליך של שימוש מועט יותר בנייר ובשרותי ארכיב של שמירת ניירת פיזית בעתיד הרחוק.

כבר כיום בכניסה להרצאות באוניברסיטאות ניתן להיווכח בכמות גדולה של סטודנטים המקלידים את תוכן השיעור אל המחשב הנייד שלהם. אין שימוש רב בדפדפות נייר והתורים מול מכונות הצילום אינם כבעבר.
נכונה העובדה כי לעין האנושית קשה לעקוב אחרי מסך מחשב לאורך זמן וקיימת עייפות באישונים אך פיתוחים כגון האייפד המנסה לבוא במקום הספר והעיתון הכתוב מסמנים את הכיוון ביתר שאת.

לימוד בכיתה בעזרת לומדות מתקדמות מתקיים כבר כיום בבתי ספר בישראל ובעולם, כך גם שיעורי הבית והמבחנים מועברים על ידי המורה והוא מקבל דיווח וניתוח סטטיסטי מדויק על התקדמות כל תלמיד ותלמיד ומסוגל לעקוב אחר התפתחות הלמידה באופן מהיר וישיר ולתת חיזוק לחלשים. כיוון שהפיתוחים בנושא עדיין חדשים לא נעשו מחקרים המראים האם המעבר לשימוש בטכנולוגיות חדשות בהכרח גורם לתלמידים להיות טובים יותר או בעלי הישגים טובים יותר והאם בעקבות זאת אכן הנייר ייעלם מכיתות הלימוד , האם תלמידים יפסיקו לכתוב ורק יקלידו על מקלדת וירטואלית בעתיד הקרוב?
מה עושים עם כך עם כל הספרים והחוברות ושיטת הלימוד הקיימת מזה 200 שנה , שכן כל הדברים מסביבנו בחיים השתנו כגון תחבורה (רכבת מטוס חללית) תקשורת ( מחשבים אינטרנט סלולר) רפואה , מגורים, מחיה , תעסוקה – אבל הלימוד הפרונטאלי עם מורה ומחברת כתיבה ושימוש בנייר לא השתנה , כעת מתחיל צעד קטן אך ארוך ומלא מהמורות כדי לשנות גם את שיטות הלימוד הקיימות, בעקבות השימוש בלוח חכם, ומחשוב כל שעות הלימוד ( למעט ספורט….) יצומצם ללא הכר השימוש בנייר ,כבר כיום סטודנטים היוצאים לשוק העבודה משמשים כסוכני חיברות אמתיים לשינוי הטכנולוגי , השימוש בקבצים וירטואליים , קביעת פגישות באמצעות היומן במחשב , ושימוש ניכר ברשתות חברתיות מסמן את המשך וחיזוק השימוש באמצעים טכנולוגים נוספים בעתיד ואת יציאתו של הנייר מכיתות הלימוד.

עדיין ישנה דרך ארוכה כאמור שכן על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רק ל 70% מהבתים בישראל יש מחשב – ורק 60% מהבתים בישראל מחוברים לאינטרנט ואנו כבר בעשור השני של המאה ה 21 .כדי שתהיה אחידות ושלמות בשיטות הלימוד צריכה להיות מושלמת חדירת אמצעי המחשוב ליותר בתים בישראל כדי שהלימוד בכיתה יוכל להימשך בבית.

לסיכום : הרצון הוא להתקדם בכל מגזרי החיים ובעיקר בחינוך כדי להעניק לילדינו עתיד טוב יותר אך זה כרוך גם בהשקעה אדירה של משאבים כדי לחולל מהפך טכנולוגי , לכן בעתיד הנראה לעין ימשיכו לכתוב במחברת ובחוברת ולקרוא במקראה בספרות , והנייר ? הנייר ימשיך ללוות אותנו גם בעשורים הקרובים , בואו נשכיל למחזר אותו לפחות.

סימוכין:מתוך מאמרי ארכיביון מס' 45

Rate this post
להצעת מחיר לחץ כאן