תעשיית הנייר והמיחזור מגמות עולמיות מסין ועד דרום אמריקה

זוהי סקירה על פעילות תעשיית הנייר ותחזית לנעשה בשנים הקרובות , הסקירה מתייחסת לאינדיקטורים המשפיעים ביותר על תעשיית הנייר העולמית והשפעתה האפשרית גם על שוק הנייר הקרטון ושווקים משיקים כגון הדפוס והארכיב בישראל.

הכלכלה הצומחת של סין אינה מסוגלת לספק את צרכיה שלה בתחום אספקת חומרי הגלם של הנייר ולכן מעודדת מזה מספר שנים את תעשיית הנייר בדרום אמריקה לבנות תחנות ומפעלי ייצור נייר כדי לספק את התצרוכת המבוקשת.
כתוצאה מכך נוצר מצב המשפיע על הסחר העולמי בתחום הנייר שכן בעוד כמה שנים, תעשיית הנייר בדרום אמריקה תקבל נתח שוק הרבה יותר משמעותי מאשר לשווקים המסורתיים של ארה"ב וצפון מערב אירופה.

מדינות מבוססות כמו קנדה, ארצות הברית ופינלנד עומדות בפני אתגרים רציניים מצד התעשייה בדרום אמריקה לנוכח ההשקעה המאסיבית כדי לספק את התיאבון של הענק הסיני.
זאת למרות שרבים מן המפעלים הוקמו ביוזמה משותפת עם חברות עצים מצפון אירופה.

זה זמן שסין היא הכוח המניע בחלק ניכר מהפעילות בתעשיית הנייר העולמית שגודלה כ – 4 טריליון דולר בשנה.
חברות מצפון אירופה כמו יו.פי.אם או סטורה ביצעו השקעות גדולות בסין בתקווה לנצל את הרעב הנמשך לנייר באסיה.
אנליסטים מעריכים כי בשנת 2010 סין תצרוך יותר מ – 70 מליון טון נייר, עליה של למעלה מ35% יותר לעומת שנת 2004.

כיום, פחות משליש מייצור הקרטון מיועד לייצוא. דבר זה עשוי להשתנות עם הגלובליזציה הגוברת אשר תגרום לייצור ישיר מדרום אמריקה לאסיה.

כבר עתה מפעלי ייצור בברזיל וצ`ילה הגדילו את התפוקות שלהם ללמעלה מ 12,000 טון חומר גלם מיוצר ואמורים להכפיל זאת תוך מספר שנים מועט.
כבר עתה מייצרת ברזיל למעלה מ 4.8 מליון טון סיבי נייר, נתון זה מציב אותה כיצרנית השלישית בגודלה אחרי קנדה וארצות הברית.

ברזיל,ארגנטינה,אורוגוואי וצ`ילה הם הרביעייה המובילה של תעשיית הנייר בדרום אמריקה.

דרום אמריקה כבשה מידי שנה בעשור האחרון כ 4% נוספים מאספקת חומר הגלם של הנייר לכל העולם על חשבון יבשות אחרות ואמורה להגדיל את חלקה לנוכח המשבר הכלכלי הקיים והמתמשך באירופה וארצות הברית.

נתונים אלו אינן מפתיעים כאשר שוקלים את היתרונות התחרותיים שישנם לתעשייה בדרום אמריקה, לנוכח העובדה כי האזור מכיל למעלה מ 25% מיערות העולם.
בין היתרונות הטבעיים הוא הקציר הטבעי של אקליפטוסים, אחת לשבע שנים. דבר המאפשר גידול מחדש של עצים בגלל האקלים הטרופי והמשקעים הרבים באזור.
דרום אמריקה, בעבר יצואנית של עצים, משתמשת בסיבים לתצרוכת מקומית עבור התעשייה שלה עצמה.

כתוצאה מהמשבר הכלכלי באירופה וארצות הברית, וכתוצאה מעלויות שינוע יקרות מאירופה וארצות הברית לסין, מעדיפה התעשייה הסינית לרכוש את חומרי הגלם מדרום אמריקה.
מחירי חומרי הגלם של הנייר עולים בהדרגה וזאת כתוצאה של חקיקה ירוקה במדינות רבות המונעת המשך כריתת יערות מאסיבית במדינות המתועשות.

גם על השוק הישראלי שמייבא את כל תצרוכת התאית ישנה השפעה רבה לרמות הביקוש של השוק הסיני.
אנו מתמודדים עם עליית מחירים תמידית במחירי הנייר, חומרי גלם וגם מוצרי קרטון מוגמרים. דבר זה משפיע ישירות על יצרני הנייר בישראל ומצריך התייעלות מתמדת בשוק הנייר והקרטון הישראלי כדי לעמוד בתחרותיות של מוצרים מוגמרים אשר אמורים גם להיות מיוצאים מישראל אל אירופה וארצות הברית.

תורכיה שהינה ספקית מרכזית של חומרי גלם לישראל בתחום הקרטון וכן הנייר הממוחזר עשויה בעקבות המצב האזורי להעדיף ולא לסחור עם ישראל ובמידה וכך עשויה להיות עליית מחירים נוספת שכן עלות כ"א בתורכיה הינה זולה יחסית ועלויות השינוע מתורכיה שיחסית קרובה גיאוגרפית לישראל סייעו בהבאת חומרי גלם זולים בעשור האחרון.

התעשייה בישראל תצטרך למצוא שווקים חליפיים לחומרי גלם של נייר וקרטון ממוחזר או לחילופין לבצע בשוק העמקת יתר של איסוף נייר לצרכים של המשק הישראלי.
מה שבטוח הוא כי מגמת השינוע של חומרי גלם בתחום הנייר והקרטון תגבר אל השוק הסיני , השוק האירופי והאמריקאי ייחלשו , וספקי נייר מדרום אמריקה יקחו נתח שוק גדול יותר בתחום.

מגמה נוספת שאותה ניתן לציין בשולי הסקירה היא כי חברות רבות בתחום הייצור וההפצה של נייר וקרטון מתאחדות ותהליך הקונסולידציה בתחום בכל רחבי העולם ילך ויגבר.

סימוכין:ממאמרי ארכיביון מס' 82

5/5 - (1 vote)
להצעת מחיר לחץ כאן