שוק יצרני הקרטון העולמי אירופה וארצות הברית – תת ענף מיכלי ארכיב

זוהי סקירה על פעילות שוק יצרני הקרטון באירופה וארצות הברית ובדיקה של תת ענף שירותי הארכיב, ניתן לראות כי נתח נכבד מייצור הקרטון באירופה וארצות הברית הינו בענף שירותי ארכיב.
לעומת זאת בישראל אחוז הייצור של מיכלי ארכיב מכלל ענף ייצור הקרטון אינו עולה על 10% הסיבות לכך הינם כמויות הניירת הנשמרת בחברות ארכיב וארכיונים ברחבי המדינה וחוסר המודעות לנושא גם כיום.

בשנת 2007 נקנו באירופה 5.46 מיליון טונות של קרטון, כאשר קצב הגידול השנתי מוערך ב- 1.5% עד 2012. מספרים דומים נמצאים גם בבחינת התפוקה של הקרטון באירופה – תפוקה המוערכת בכ- 4.6 מיליון טונות, עם צמיחה דומה. היקף הפסולת בייצור קרטון מוערך ב- 13 עד 20 אחוז מהחומר. כיום , הנתונים נלקחו מתוך המקורות הבאים : Pro Carton , ECMA , State of the Industry Report – Packaging Online

מיוצרים באירופה 7 מיליון טונות של קרטון, רובם מומרים לקופסאות קרטון אך חלקם משמשים גם לשימושים גרפים כמו כריכות ספרים, גלויות, יומנים, חוברות,אחסון וארכיב ועוד שימושים רבים אחרים. רוב הקרטון הוא לשימוש באירופה אך ישנה גם תוצרת שנמכרת לשאר חלקי העולם, בעיקר למזרח הרחוק, צפון אמריקה, אפריקה והמזרח התיכון.
ישנם כ- 1000 יצרני קופסאות קרטון ברחבי אירופה לשימושי הקופסא הרבים – מזון יבש, ענף התרופות, תעשיית הטבק, מגבונים, מזון מצונן ומוקפא, משקאות קלים ואלכוהוליים,אחסון לשירותי ארכיב ושימושים רבים נוספים.
מתוך סקירת שוק שנעשתה על יצרני קופסאות הקרטון נמצא כי גרמניה (עם תפוקה של כ-941 אלף טון ב- 2005 ) חיזקה את מעמדה כמובילת השוק באירופה. במרחק ניכר מגרמניה נמצאות איטליה והממלכה המאוחדת עם 605 ו- 565 אלף טון בהתאמה. צרפת נמצאת במקום הרביעי. 4 המקומות הראשונים מהווים 56% מכלל הנפח המיוצר. במקום החמישי עם 305 אלף טון נמצאות מדינות מרכז-מזרח אירופה (פולין, צ`כיה, סלובקיה, והונגריה). טורקיה צומחת במהירות ותגיע בקרוב גם היא לאותם סדרי גודל.

הצמיחה השנתית בשווקים אלו עומדת 0.8-2 אחוז בשנה ב- 4 המקומות הראשונים שצוינו לעיל, 4% במרכז אירופה, ו- 7% בטורקיה.
היקף המכירות של תוצרי קופסאות הקרטון הסתכמו ב- 2005 בממוצע בכ- 2,000 אירו לטון, כלומר הכנסה של 9.2 מיליארד יורו (הטווח נמצא בין 1,750 ל- 2,750 יורו לטון).
מכירות תעשיית הקרטון בארה"ב הן בהיקף של 45.6 מיליארד דולר וגידול שנתי במכירות של 2.6% בשנה. היקף המכירות בארה"ב צפוי להגיע לכדי 50 מיליארד דולר עד שנת 2012. המכירות של קופסאות הקרטון מהוות 1.7% מכלל תעשיית הקרטון. מוערך כי מכירות קופסאות הקרטון בארה"ב יגיעו ל- 841.6 מיליון דולר עד 2010. מחירי הקופסאות נעים בין דולר לשני דולר. סין מהווה את השחקן השלישי בגודלו בשוק אחרי ארה"ב ואירופה.

שוק ארגזי הקרטון בארה"ב:

לפי הערכת הגוף המאגד את מייצרי האריזות מקרטון של ארה"ב ה Fibre Box Association , בארה"ב פועלות כיום כ -635 חברות שבבעלותם 1,360 מפעלים לייצור קרטון וארגזים ממנו. במרבית המקרים מדובר בביצוע הזמנות הלקוחות, כלומר הארגזים מיוצרים ומעוצבים בהתאם לדרישות הלקוח. המפעלים משרתים את הגופים הנמצאים בסביבתו הקרובה והמרחק בין מפעל ללקוח הסופי מסתכם בכ-150 מיילים בממוצע.
היצרן הגדול ביותר של ארגזי קרטון בארה"ב הינה חברת Smurfit-Stone Container Corporation שמניותיה נסחרות בבורסת ניו יורק בשווי כולל של 3.3 מיליארד דולר, החברה נוצרה כתוצאה ממיזוג של מספר חברות קטנות יותר. כיום החברה מפעילה 136 מפעלים לייצור ארגזי קרטון בארה"ב, קנדה, מקסיקו, סין ופורטו ריקו. בשנת 2006 הכנסותיה של החברה הסתכמו בכ-7.1 מיליארד דולר, מתוכם 65% נבעו ממכירת הארגזים מקרטון. בין חברות הענק האחרות הפועלות בשוק ניתן למנות את Packaging Corp. of America, Koch Industries Inc., Weyerhaeuser Company וכו`.

שוק ארגזי הקרטון בשאר העולם:

אירופה – מרבית היצרנים של ארגזי קרטון בארצות האיחוד האירופי, שוויץ ותורכיה מאוגדים בפדרציה האירופית של יצרני קרטון. הנתונים נלקחו מתוך European Federation of Corrugated Board Manufacturers(FEFCO. וכן מתוך Yano Research Institute www.yanoresearch.com .
בתחום ארגזי הקרטון פועלות היום 434 חברות שבבעלותן 746 מפעלים.

אוסטרליה ואוקיאניה – היצרן הגדול ביותר של ארגזי הקרטון באזור אוסטרליה וניו זילנד היא חברת Amcor Australasia שבנוסף לאזור אוקיאניה פועלת גם בארצות דרום אמריקה ואסיה. בחברה מועסקים כיום כ-24 אלף עובדים ב-217 מפעלים ברחבי העולם והכנסותיה בשנת 2006 הגיעו ל-8 מיליארד דולר.
יפן – שוק הארגזים היפני מוערך ע"י מכון המחר יונו בכ-8.8 מיליארד דולר, החברות הגדולות הפועלות בו הן Rengo (25% מהשוק), Oji (24%), Tokai (7%), Nippon ו-Daio Paper (כ-5% לכל אחת).

הפעילות עם כן חובקת עולם בתחום ייצור הקרטון, שחקנים מרכזיים רבים בתעשייה זו הינם בעלי מפעלי הנייר אשר מעבירים את תוצרתם אל מפעלי הקרטון וכיום הם מבצעים רכישות של יצרני קרטון וגם לקוחות קצה המשתמשים באריזות וזאת כדי לשלוט בכל שרשרת הערך של המוצר.

בישראל המנוהלת כמשק סגור, מתבצעת מרבית העשייה בייבוא של חומרי גלם ולא בייבוא מוצרי קרטון כיוון שעלות השינוע לארץ יקרה מאוד.

אין יכולת לשוק הישראלי להיות תחרותי ולייצא מוצרי קרטון כיוון שאנחנו לא מייצרים מספיק זבל של נייר ממוחזר שניתן להשתמש בו, ונאלצים לייבא גם את חומר הגלם הטהור , התאית וגם את החומר הממוחזר.

בתחום שירותי הארכיב כאמור מיוצרים מדי שנה למעלה מ 2 מיליון מיכלי ארכיב המהווים פחות מ 10% מכלל נפח האריזות המיוצרות בישראל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לחברת ארכיביון.

סימוכין:ממאמרי ארכיביון מס` 59

Rate this post
להצעת מחיר לחץ כאן