מיחזור בהווה – אתגר אישי וסביבתי

תפיסת המחזור הינה תהליך שיכול להתהוות דרך החינוך בבית הספר. כמו כן, חינוך של הרשות המקומית העוסקת בזבל שמייצר כל בית אב, וחינוך של הממשל המרכזי , לעניין זה המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות ( שעוסק באנרגיה ) וכמובן משרד הפנים האחראי לרשויות המקומיות, ומשרד החינוך שצריך להטמיע תוכניות לימוד והסברה לתלמידים.

ההסברה הקיימת אינה מספיקה אם לתוכנית הלימוד העוסקת בלמה צריך למחזר , למה זה טוב לסביבה, למה זה מועיל לאיכות החים שלנו ולאילו שיחיו אחרינו , לא יתווסף מוטיב כלכלי משמעותי, ו/או חקיקה מתאימה.

לדוגמא בישראל חוקק חוק לצורך מיחזור בקבוקים עד לנפח של 1.5 ליטר, נשאלה האלה מדוע לא הורחב החוק גם לבקבוקים גדולים יותר , או למה לא הורחב החוק לאריזות מסוגי חומרי גלם שונים, התשובה היא בידי המחוקק שמצד אחד קורא לציבור לבצע מיחזור ומהצד השני לא מגבה את קריאותיו בחקיקה ותקנות מתאימות.

תהליך המחזור אינו רק שמירת בקבוקי פלסטיק ופחיות מפח הזבל. מחזור הוא תהליך שכולל איסוף מגוון רחב של חומרים למחזור, עיבוד אותם חומרי גלם ולאחר מכן ייצור חומרי גלם למוצרים חדשים.
כיום מוצרים רבים נעשים מחומרי גלם ממוחזרים :
עיתונים ומוצרי נייר אחרים,מגבות נייר ומוצרי ביתיים נוספים וכן מוצרי נייר משרדיים. בקבוקי זכוכית, אריחי זכוכית,מוצרי פלסטיק ואלומיניום.
תהליך המחזור מחייב את השתתפותם של הצרכנים וכן כמה סוגי ייצור. פסולת צריכה, הנקראת בדרך כלל, פסולת עירונית מוצקה,כוללת בתוכה גם מוצרי נייר,פחיות ופלסטיק, נתרמת בדרך כלל לתוכניות מחזור עירוניות וקהילתיות. פסולת זו גדלה ב – 60% בין השנים 1980 לבין 2005 ומן הסתם הייתה עולה הרבה יותר אלמלא ננקטה מדיניות מחזור כבר בתחילת שנות ה – 90 . ערבוביה זו של חומרי גלם נאספת וממוינת ועוברת דרך שורה של חברות אשר ממחזרות את החומרים ומחזירות אותם לצורה המקורית שלהם, כך שניתן לעשות בהם שימוש חוזר בתעשייה.

השתתפות הצרכנים בתהליך המיון הולך וגדל, בעיקר בשל תוכניות המחזור השונות בעיר ובקהילה. תוכניות אלו מקלות למחזר מגוון רב של חומרים, כולל נייר ופסולת אלקטרונית כמו מחשבים וטלפונים סלולאריים.
היצרנית, לעומת זאת, אינם כה זריזים בשימוש בחומרים ממוחזרים בתהליכי הייצור שלהם.

כדי למקסם את היתרונות של המחזור, יש צורך בשיתוף פעולה בין היצרנים לבין הצרכנים.

היתרונות של המחזור הם רבים יותר מאשר רק היעדר אשפה על המדרכות והכבישים או פחות אשפה במזבלות. מחזור יכול להביא לחסכון משמעותי האנרגיה,להקטין את הזיהום, להציל עצים וכן לעזור בהגנת הסביבה.

ייצור באמצעות חומרים ממוחזרים לוקח בדרך כלל פחות אנרגיה כי הייצור נעשה באמצעות חומרי הגלם המקוריים. לדוגמה:
אלומיניום מחומרים ממוחזרים חוסך 95 אחוזים מכלל האנרגיה פלדה ממוחזרת חוסך 60 אחוזים מכלל האנרגיה עיתונים המודפסים על נייר ממוחזר חוסכים 40 אחוזים מכלל האנרגיה למחזור ישנה כאמור השפעה מאוד חיובית על הסביבה. שכן כ 40% מהפסולת הנזרקת למזבלות היא נייר. צמצום פסולת הנייר תתרום להארכת חיי המזבלות.

הפקת נייר ממוחזר גורמת לירידה של 74% בזיהום האוויר, ירידה של 35% בזיהום המים וחיסכון של 64% בשימוש באנרגיה, מאשר הפקת נייר מעץ. טון נייר המיוצר מחומרים ממוחזרים יכול לחסוך למעלה מ – 500 קילו של זיהום אוויר.
ניתן לראות גם שינוי ניכר בשנים האחרונות באחוז הגידול של העצים הנכרתים למען תעשיית הנייר , יצרני מוצרי נייר נוכחים לדעת כי גם הציבור מוכן לקנות מוצרים מחומרים ממוחזרים ומדינות נוטלות חלק פעיל בהגנה על הטבע בהשתה של מיסים חדשים על ייצור הנייר.

כבר היום עם התפתחות טכנולוגיית המיחזור בתחום הנייר ניתן לאמר כי ,טון של נייר מנייר ממוחזר מציל 17 עצים. ומחזור של כל העיתונים הנקראים בארצות הברית לדוגמא ביום יכול להציל 41,000 עצים ביום!!. מחזור עיתונים אלו מפחית גם 6 מליון טונות של אשפה במזבלות.

יש גם לנו מה לעשות עם דואר הזבל המגיע אל תיבת הדואר הפרטית שלנו, רבים מאיתנו גם מדפיסים חומרים שמקבלים, אם זה ציור או מצגת , ובכן מספיק שכל אחד מאיתנו לא ידפיס את מה שקיבל ואין לו בו צורך ונוכל להציל יחדיו מאות אלפי עצים כל שנה.

האחריות האישית הינה אתגר , אתגר שיכול להוביל כל אחד מאיתנו לאפשרות וודאית להצלה של הסביבה הקרובה שלנו.

זה נכון שצריכה להיות עבודה משולבת של המחוקק, הרשות המקומית ומערכת החינוך, אך גם שלנו כאזרחים אכפתיים, כהורים המחנכים את ילדינו על ברכי ערכים שונים של אהבת האדם, סובלנות אחד לשני, וכיום האתגר הוא גם סובלנות כלפי הסביבה.

בהצלחה , לכו ומחזרו.

5/5 - (1 vote)
להצעת מחיר לחץ כאן