הצלת מסמכים וספרים ישנים

old-books

בכל חברה ארגון או בית פרטי ישנם מסמכים שהם לא חשבונאיים וספרים פופולאריים או ספרות מקצועית שיש לנו רצון להציל ולשמור , ובכן מה צריך לעשות.
הדרך הנכונה ביותר לשמירת ניירת מסמכים וספרים הינה ראשית קטלוג של החומר לפי נושאים והחלטה מה שומרים לטווח ארוך ומה לא. על פי מחקרים ומידע מקצועי עולה כי 95% מהמסמכים והניירת שאנו מייצרים ייזרק בסופו של דבר ורק 5% נשמור לפרק זמן ארוך ולצמיתות.
בגלל היקף המידע האדיר שיש מסביבנו חשוב קודם כל לעשות מיון יסודי של מה ברצוננו לשמור לעתיד ולהתייחס אליו באופן מקצועי על פי הכללים הבאים:

1.יש לשמור את החומר במקום קריר ויבש – מוצרי נייר רגישים מאוד ללחות ורטיבות אשר עלולים בסופו של דבר לגרום לעובש. לטווח ארוך אם החומר נשמר בארגון אזי רצוי במקום סגור שיש בו סופחי לחות או לחילופין או זה נשמר בבית בתוך ספריה סגורה.

2. לשמור במקום חשוך – חשיפה לאור השמש גורמת לדהייה של הנייר ומשפיעה על התפוררות הנייר ועל הצהבתו. ניתן להשתמש במקום בו יש נורות פלורוסנטיות שכן האור הפלורוסנטי בשונה מנורות ליבון מפיץ רמת אור שאינה פוגעת בנייר.

3. לשמור על ניקיון הדברה וחוסר אבק – יש לנקות אבק ממוצרי ניירת,עיתונים וספרים כדי להימנע מנזקי אבק כמו כתמים,נבגי עובש וחומציות. ובנוסף במקומות נמוכים בהם יש גישה למזיקים כגון עכברים או נמלים לבצע הדברה תקופתית שכן הנייר יכול להיות חומר גלם או מאכל עבור מזיקים.

4. אוורור – נייר זקוק לאוורור שכן מקורו מהעץ, ללא אוורור הנייר מאבד מתכונותיו הופך לחומצי ומאבד מצורתו, גם אם מחליטים לניילן נייר או לתייק בשקיות פס לבן רצוי להשאיר מקום לאוויר.

סימוכין: מתוך מאמרי ארכיביון מס' 16

3.5/5 - (2 votes)
להצעת מחיר לחץ כאן