ארגון ניירת ביתית – המדריך לסדר במסמכים!

documents-mess

כל אחד מקבל הביתה מידי חודש עשרות מסמכים הנזרקים במטבח, על המקרר או באחת המגירות המגירה במטבח התמלאה בדפים של חשבון הטלפון גז כבלים , חשמל ארנונה מים ומה לא ….. מה עושים איתם, אין לי אומץ לזרוק , מצד שני למי יש כוח לתייק ? עכשיו יש פתרון , אפשר לתייק ולסדר בפשטות

ארגון הניירת זה חלק מניהול תקציב המשפחה. מצד אחד, אין צורך לשמור את כל הניירת, ומאידך-גיסא, צריך לדעת מה לשמור וכמה זמן. אם עד היום לא סידרתם את המסמכים כי לא ידעתם איך בכלל לגשת לנושא, ואם תמיד תהיתם כמה זמן לשמור כל נייר, זה הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל למיין.

המדריך הפשוט לארגון הבלגן בניירת הביתית:
כלל ראשון: מסמך שהוא חשבון מסוג כלשהו צריך לשמור .
כלל שני: רלבנטיות המסמך הינה עד 7 שנים בגלל חוק ההתיישנות. זאת אומרת, השמירה במשך 7 שנים נועדה להבטיח כי במידה ותוגש תביעה נגדכם או מצידכם במהלך תקופה זו, תהיה לכם הניירת הרלוונטית. חוק ההתיישנות בתביעות אזרחיות קובע התיישנות של 7 שנים ממועד שבו נולדה עילת התביעה ולכן מומלץ לשמור מסמכים לא יותר משבע שנים אחורה.

1. ארגנו את כל החומר לפי תאריכי ערך
2. פתחו קלסר לשנה ושים שם 12 חוצצים – כל חוצץ מייצג חודש.
3. את כל החשבוניות, קבלות והמסמכים מחודש מסוים תייקו בחוצץ הרלבנטי ( אין צורך לחורר , מספיק להשתמש בשקית ניילון "פס לבן")
4. על גב הקלסר ציינו – "חשבוניות משפחת כהן חודשים 1-12" ואת השנה.

ומה עושים עם מסמכים שהם לא חשבוניות?
מה לדוגמא? ביטוח מנהלים, חוזה שכר דירה, מסמכי דירה, תביעה , פס"ד משפטי, מכתב אישי מהאוניברסיטה, מסמכים רפואיים ועוד. אותם אנו ממליצים לשמור לצמיתות . ( גם לניירת הזו יש כללי משנה … חפשו את הטבלה על המלצות שמירת החומר שאינו חשבונאי.)

פיתחו קלסר חדש בו רשמו את הנושאים על גב הקלסר ותייקו בחוצצים, לאחר שסיימתם את מלאכת המיון והסידור של הקלסרים העבירו לכוננית, ארון, בוידם או מקלט.

כל הכבוד סיימת את סידור המסמכים..
בעוד 7 שנים חיזרו למקום אחסנת המסמכים ותבדקו מה ניתן להעביר למיחזור ומה תמשיכו לשמור. שלב זה הוא הזדמנות טובה להוסיף קלסרים חדשים שארגנתם.

בהצלחה

סימוכין:מתוך מאמרי ארכיביון מס` 3

5/5 - (1 vote)
להצעת מחיר לחץ כאן